📍#006 Planlægning af læringsdesign
Et af svarene ved at favne microbittens muligheder og samtidig 21st century learning skills, er at inddrage en undersøgelsesorienterede didaktisk vinkel. Inden for denne vinkel findes flere højaktuelle didaktikker, som 'scenariedidaktik', 'rollespils-orienterede didaktik' mm. John Deweys var en af ophavsmændene til erfaringspædagogikken og slagordene 'Learning by doing'. arbejdede også med denne undersøgende tilgang....Og det helt store spørgsmål... hvordan skal vi så undervise med Microbitten?
Simon Fougt har skrevet bogen 'Lærerens scenariekompetence', som titlen antyder, beskæftiger sig med hvorledes vi som underviser kan arbejde med scenariebaseret undervisning. Scenariebaseret undervisning er undervisning der omhandler et emne, om skaber en fortælling som eleverne er inddraget i. Det kan både være en slags rollespil, hvor elevernes tildeles roller og herved ansvarsområder, men kan også være en gennemgående fortælling, som er med til at skabe ramme om undervisningen. Simon Fougt er i høj grad optaget af de 21. århundredes kompetencer, og har i stil med Stilladsering af Wood, Bruner og Ross udviklet en stilladsering til et scenariedidaktisk undervisningsforløb.
🔁 .... og videre til mit forløb med Micro:bit
① HVAD?(FAGFAGLIGT) Eleverne skal overordnet set lære 'at programmere'. Endvidere elevernes læring bringe 21st skills i spil. sidst men ikke mindst, så skal elever så vidt så muligt arbejde højtaksnomisk med programmering.
② HVORDAN?(FORTÆLLING)For at skabe et fortælling - altså et scenarie som giver mening, og som kunne virke motiverende for eleverne, kan man se om vores omliggende verden. Vi skal stimulere en virkelighed, som eleverne kan relatere til. Jeg startede med at inddrage min kollegaer, og vi drøftede frem og tilbage angående hvilke scenarier der kunne være i stil i arbejdet med microbit. Microbittens muligheder skulle i spil, sådan at vi gerne skulle ende med at transformatere læring (og på et sidste trin på SAMR-modellen). Vi havde flere i tankerne, herunder 'skabelse af en genbrugsplads' - dog vurderede vi har den fagfaglige del om affaldssortering vil overtage og blive det overskyggende. Det endlige valg blev entreprenører i en forlystelsespark - så forløbet kom til at hedde 'design en forlystelsespark med Microbit'. Selve scenariet betyder, at elever skal arrangere entreprenører og skabe en forlystelsespark. Selve dette udgangspunkt operere endvidere på et højtakonomisk niveau. Fortællingen skabes igennem fortællingen i videoerne, men også tekststykker med ikonet '💁', for på den måde at skabe struktur og genkendelighed. Fortællingen skal fastholde og motivere deltagerne/eleverne.
③ STILLADSÈR FORLØB...Struktur skaber overblik og synliggørelse af undervisningens proces! Simon Fougt har udarbejdet denne stilladsering, for planlægning af et scenariebaseret undervisning.
⓵ Indledning - Wakeup call, sætter en scenen eller scenariet for det aktuelle forløb
Billede for at give eleverne en indikation om, hvad vi skal. Video som sætter scenen i gang.
⓶ Vores verden med udgangspunkt i elevernes tilgang til det faglige forløb
Lidt en sammensmeltning af 1'eren. Arbejder med mål.
⓷ Det farligt loop med et relevant og fagligt fokusområde
Selve afsnittet med programmering. Sway med fagligt input. Videoer om algoritmer og algoritmisk tænkning. Fastholdelse af eleverne, hvis stoffet er for svært
⓸ Forberedelse af produktion
Arbejder med Padlet og samt udforskning af anden forlystelsespark 'Googlemap'-tour.
⓹ Den egentlige produktion
fra digital undervisning til fysisk. Når Microbitten kommer til live, og arbejder på en transformeret niveau.
Ekstra punkt, der er tilføjet er 'Evaluering'
Selve forløbet kan ses her.
Billede for at give eleverne en indikation om, hvad vi skal. Video som sætter scenen i gang.
⓶ Vores verden med udgangspunkt i elevernes tilgang til det faglige forløb
Lidt en sammensmeltning af 1'eren. Arbejder med mål.
⓷ Det farligt loop med et relevant og fagligt fokusområde
Selve afsnittet med programmering. Sway med fagligt input. Videoer om algoritmer og algoritmisk tænkning. Fastholdelse af eleverne, hvis stoffet er for svært
⓸ Forberedelse af produktion
Arbejder med Padlet og samt udforskning af anden forlystelsespark 'Googlemap'-tour.
⓹ Den egentlige produktion
fra digital undervisning til fysisk. Når Microbitten kommer til live, og arbejder på en transformeret niveau.
Ekstra punkt, der er tilføjet er 'Evaluering'
Selve forløbet kan ses her.
Må vi spille fodbold
SvarSlet