📍#003 21st Century Learning Skills

Eleverne skal dannes og uddannes...
Vores samfund ændre sig, og vi befinder os i det 21-århundede, og eleverne skal derfor udvikle kompentecer til vores århundrede. En tendens i undervisningen er at vi som lærere kopier vores egen undervisning - trods en 4-årig læreruddannelse. 
Da jeg første gang hørte om '21 st learning skills', var jeg så begejstret! 
Vores samfund har behov for elever der udvikler det 21. århundredes kompetencer, hurtigt tilegner sig viden, kan problemløse mm.


CFU KP har opstillet denne liste med de 6 kompetencer, man som lærer bør have fokus på, at eleverne udvikler:
Kollaboration
Det måden vi som underviser formår at skabe en samarbejdende kultur og undervisning. Hvordan sket samarbejdet mellem eleverne? herunder ideudveksling - og hvorledes spiller teknologien ind i skabelsen af elevens kollaborative kompetence?
Problemløsning og innovation
Vi skal vægte den kreative tilgang til problemløsning. Hvordan arbejder eleverne med problemløsning, og hvordan spiller teknologien ind? 
Videnskonstruktion
Eleverne skal konstruere egen viden, som skal benyttes i praksis. Læringsaktiviteten skal planlægges sådan at det indbyder til videnkonstruktion, og sådan at eleven kan se meningen med videntilegnelsen. Hvordan kan teknologien og teknologisk værktøjer underbygge videnkonstruktionen? 
Kompetent kommunikation
kommunikation er gennemstrømmende overalt, og en af hovednøglerne til vores kompetencer i det 21. århundrede. At være en kompetencen kommunikator betyder, at eleven kan beherske kommunikationsformer. herunder sociale medier og fremstilling af multimodale situationsformer. Hvordan kan teknologiske værktøjer være med til at danne ramme om elevens kommunikative kompetencer? 
Selvevaluering
Læringsaktiviteten skal tilrettes således, at eleven er i stand til at evaluere sig selv. For at gøre dette, skal mål med aktiviten være synlige, så eleven har overblik over egen læreproces. hermed skal der skabes ansvar for egne læring. Hvorledes kan teknologien skabe selvevaluering og overblik over læringsaktivitet?
It og læring
Planlæggelse af aktiviteter så det understøtter digitale kompetencer hos eleven. Hvordan kan man som lærer skabe en undervisning som tilgodeser elevernes digitale kompetencer? 

KORT FORTALT... 

Vi skal som lærere skabe disse kompetencer hos eleven. Vi må nytænkte vores undervisning og tænkte i andre baner. Elever skal være at være nysgerrig, stille spørgsmålstegn og være handlekraftige.
Lad os være nysgerrig - lad os være nysgerrig og undersøgende sammen i en proces


LITTERATURLISTE 

http://info.21skills.dk

NÆSTE SIDE➡️

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Julemærket

📍#002 Hvad vil det sige 'at programmere'?

📍#004 At undervise med teknologier - og med micro:bit

📍#007 Refleksion af undervisningsforløbet

📍#006 Planlægning af læringsdesign

📍#005 LMS - som stillads for læringsdesign

🎡Design en forlystelsespark med Micro:bit 🎠🎪

📍#001 Intro - praksiserfaring og problemstillinger

Tanker bag forløb

📍#008 I et organisatorisk perspektiv