📍#003 21st Century Learning Skills
Eleverne skal dannes og uddannes...Vores samfund ændre sig, og vi befinder os i det 21-århundede, og eleverne skal derfor udvikle kompentecer til vores århundrede. En tendens i undervisningen er at vi som lærere kopier vores egen undervisning - trods en 4-årig læreruddannelse.
Da jeg første gang hørte om '21 st learning skills', var jeg så begejstret!
Vores samfund har behov for elever der udvikler det 21. århundredes kompetencer, hurtigt tilegner sig viden, kan problemløse mm.
CFU KP har opstillet denne liste med de 6 kompetencer, man som lærer bør have fokus på, at eleverne udvikler:
①Kollaboration
Det måden vi som underviser formår at skabe en samarbejdende kultur og undervisning. Hvordan sket samarbejdet mellem eleverne? herunder ideudveksling - og hvorledes spiller teknologien ind i skabelsen af elevens kollaborative kompetence?
Det måden vi som underviser formår at skabe en samarbejdende kultur og undervisning. Hvordan sket samarbejdet mellem eleverne? herunder ideudveksling - og hvorledes spiller teknologien ind i skabelsen af elevens kollaborative kompetence?
②Problemløsning og innovation
Vi skal vægte den kreative tilgang til problemløsning. Hvordan arbejder eleverne med problemløsning, og hvordan spiller teknologien ind?
Vi skal vægte den kreative tilgang til problemløsning. Hvordan arbejder eleverne med problemløsning, og hvordan spiller teknologien ind?
③Videnskonstruktion
Eleverne skal konstruere egen viden, som skal benyttes i praksis. Læringsaktiviteten skal planlægges sådan at det indbyder til videnkonstruktion, og sådan at eleven kan se meningen med videntilegnelsen. Hvordan kan teknologien og teknologisk værktøjer underbygge videnkonstruktionen?
Eleverne skal konstruere egen viden, som skal benyttes i praksis. Læringsaktiviteten skal planlægges sådan at det indbyder til videnkonstruktion, og sådan at eleven kan se meningen med videntilegnelsen. Hvordan kan teknologien og teknologisk værktøjer underbygge videnkonstruktionen?
④Kompetent kommunikation
kommunikation er gennemstrømmende overalt, og en af hovednøglerne til vores kompetencer i det 21. århundrede. At være en kompetencen kommunikator betyder, at eleven kan beherske kommunikationsformer. herunder sociale medier og fremstilling af multimodale situationsformer. Hvordan kan teknologiske værktøjer være med til at danne ramme om elevens kommunikative kompetencer?
kommunikation er gennemstrømmende overalt, og en af hovednøglerne til vores kompetencer i det 21. århundrede. At være en kompetencen kommunikator betyder, at eleven kan beherske kommunikationsformer. herunder sociale medier og fremstilling af multimodale situationsformer. Hvordan kan teknologiske værktøjer være med til at danne ramme om elevens kommunikative kompetencer?
⑤Selvevaluering
Læringsaktiviteten skal tilrettes således, at eleven er i stand til at evaluere sig selv. For at gøre dette, skal mål med aktiviten være synlige, så eleven har overblik over egen læreproces. hermed skal der skabes ansvar for egne læring. Hvorledes kan teknologien skabe selvevaluering og overblik over læringsaktivitet?
Læringsaktiviteten skal tilrettes således, at eleven er i stand til at evaluere sig selv. For at gøre dette, skal mål med aktiviten være synlige, så eleven har overblik over egen læreproces. hermed skal der skabes ansvar for egne læring. Hvorledes kan teknologien skabe selvevaluering og overblik over læringsaktivitet?
⑥It og læring
Planlæggelse af aktiviteter så det understøtter digitale kompetencer hos eleven. Hvordan kan man som lærer skabe en undervisning som tilgodeser elevernes digitale kompetencer?
Planlæggelse af aktiviteter så det understøtter digitale kompetencer hos eleven. Hvordan kan man som lærer skabe en undervisning som tilgodeser elevernes digitale kompetencer?
KORT FORTALT...
Vi skal som lærere skabe disse kompetencer hos eleven. Vi må nytænkte vores undervisning og tænkte i andre baner. Elever skal være at være nysgerrig, stille spørgsmålstegn og være handlekraftige.Lad os være nysgerrig - lad os være nysgerrig og undersøgende sammen i en proces
LITTERATURLISTE
http://info.21skills.dk
Kommentarer
Send en kommentar