📍#001 Intro - praksiserfaring og problemstillinger
INDHOLD
I afslutning på 'Mediepædagogik og didaktik' har jeg udarbejdet dette undervisningsforløbet; Design din egen forlystelsespark med Micro:bit. Undervisningsforløbet er lavet til en 6. klasse i håndværk og design-faget. Mediedidaktiske tanker, refleksioner mm. kan læses hér:🎡'Hvad vil det sige at programmere'
kodning og algoritmer
🎡21st Century Learning Skills
CFU's version
🎡 At undervise med teknologier - og med micro:bit
SAMR-modellen og at skabe transformeret lærings med programmering
🎡LMS - som stillads for læringsdesign
Stilladsering, Anderson & Krathwohls taksonomi
🎡Planlægning af læringsdesign
Scenariedidaktik
🎡Refleksion af undervisningsforløb
Ændret lærerrolle skaber anderledes undervisning
🎡 I et organisatorisk perspektiv
Forskellige mediesyn
✄- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I efteråret 2018 landede Micro:bit på alle landets skoler, og var tiltænkt som at være til 4.årgang. Nogle skoler valgte at lave det som klassesæt, og andre tildelte Micro:bitten til hver enkelt 4. klasse elev. På min skole, Vor Frue skole i Roskilde, valgte vi at lave dette som klassesæt, da det herved kunne genanvendes og bruges af alle elev.
Jeg husker tydeligt den dag, da jeg for første gang hørte ordet Micro:bit. Skuffelsen var stor, da jeg så den i virkeligheden hvor jeg tænkte: 'Er den ikke større?' Dog ændrede jeg holdning, da jeg begyndte at udforske Micro:bittens potentiale i undervisningen.Efter modtagelsen af microbitten var jeg, samt to kollegaer på et Microbit kursus, hvor vi lærte det basale samt fik introer til DR's hjemmeside og undervisningstiltag.
Dog satte det os tilbage med mange spørgsmål, for:
📌 Hvordan skal man undervise i og med Micro:bit?
📌 Hvilket læringsprotentiale tilbyder Micro:bitten, og hvordan kan vi på bedstevis som underviser udnytte dette?
... VELKOMMEN TIL MICRO:BIT
Ved første forsøg med undervisning af Microbitten, arbejdet vi med at undervise i dette forløb. Dette skete under vores årlige 'Naturvidenskabsuge', hvor hele skolen var involveret og igennem samme undervisning. Eleverne skulle arbejde sammen, med at programmere og afprøve og da de havde lavet de valgte øvelser, måtte de efterfølgende selv eksperimentere med den lille computer. Se mere her. Eleverne synes det var så sjovt, og flere elever gik hjem og fortalte om Microbitten, og har efterfølgende selv købt en. Vi undervisere oplevede egentlig at det var en succes, da eleverne var meget motiverede til at arbejde med Micro:bitten. DR ultra havde gjort det nemt for os, og havde reklamerede rigtig meget med Microbitten, så da vi introducerede den til eleverne, kendte de fleste den allerede. Dog oplevede jeg også flere faldgrupper ved første undervisning og tilgang til arbejdet med microbitten.👉 De små elever (0.-2.), var formentlig for små til programmering. Det kræver at eleverne kognitiv forstår den abstrakte proces som skal omsættes til det mere konkrete. Altså at tænkte algoritmisk.
👉 Når eleverne var færdige med øvelsen, blev mange restløse, og havde svært ved at gå videre. Undervisningen skulle formentlig havde været mere lærerstyret og måske mere problemløsende.
👉 Progressionen i undervisningen var for lille - eller ikke tilstede, og eleverne fik derfor ikke udviklet deres kompetence til at programmere.
... OG VI FORTSÆTTER...
Undervisningsminister Merete Riisager har udtalt til Jyllands-Posten, “Min ambition er, at alle danske børn skal lære at kode”Det sætter os undervisere i et dilemma. For når DR lancerer Microbitten, og undervisningstiltaget de fremstiller, ikke er tilfredsstillende - hvordan skal man så undervise I og med Microbitten?
Kommentarer
Send en kommentar