🎡Design en forlystelsespark med Micro:bit 🎠🎪
Mediedidaktiske refleksioner se her.
Mål!🥅
👉Du kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer
👉Du kan udvikle ideer fra hverdagslivet, herunder med digitale værktøjer
👉Du kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion
👉Du har viden om ideafprøvning i designprocesser
💁PLOT:
I vores projekt har vi fået fat i en masse komponenter. Komponenter er nogle dele, som kan sættes sammen med Microbitten, så man kan skabe alt muligt. Hent følgende filer, og sæt dig ind i de forskellige komponenter:
http://podconsult.dk/15_aktiviteter_handy/PDF-guides_15aktiviteter.zip
💁PLOT:
🎡🎡🎡🎡
INTRO
Mål!🥅
👉Du kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer
👉Du kan udvikle ideer fra hverdagslivet, herunder med digitale værktøjer
👉Du kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion
👉Du har viden om ideafprøvning i designprocesser
💁PLOT:
Vi skal nu være entreprenører, men hvad vil det sige, at være en entreprenør?Læs denne tekst:
💡Hvad er entreprenør-skab?
Begrebet entreprenørskab kan betyde meget forskelligt. Det er bl.a. når man starter egen firma eller virksomhed. Det kan også betyde, at man realisere sine ideer - altså gør at ens ideer kommer til live. Entreprenørskab er også at være kreativ, men skal på en eller anden måde have en værdi i sidste ende, som kan omsættes til noget økonomisk, kulturelt eller socialt. F.eks hvis man bestemmer at skabe en fest, med bestemt tema for bestemte mennesker. Eller en forlystelsespark eller noget helt tredje.
PROGRAMMERING
💁PLOT: Inden vi bevæger os videre, skal vi som entreprenører have faglig viden om kodning og microbit. Du skal derfor læse dette:
💡
|
💁PLOT:
I vores projekt har vi fået fat i en masse komponenter. Komponenter er nogle dele, som kan sættes sammen med Microbitten, så man kan skabe alt muligt. Hent følgende filer, og sæt dig ind i de forskellige komponenter:
http://podconsult.dk/15_aktiviteter_handy/PDF-guides_15aktiviteter.zip
FORBEREDELSE
💁PLOT:
Du har nu fået en masse viden, og skal snart omsætte din viden til et reelt produkt. Inden da, skal du undersøge hvorledes Microbitten kan indgå i en forlystelsespark. Du skal derfor tage til DisneyWorld, Magic Kingdom Park, hvor du skal gå rund og kigge dig lidt omkring.
Det er en slags inspirationstur, hvor du starter fra nr 61(Askeports slot). Prøv at se, om du kan se forlystelser, eller andre ting, hvor Microbitten kan indgå.
Klik her, hvor at komme ind i din interaktive rejse: DisneyWorld 🎉🎠🎢🎪
Undervejs må du gerne snakke med en makker. Skriv hér, hvordan microbitten kan indgå i en forlystelsepark. Kommentér gerne hinandens forslag.💬
💁PLOT:
Vi har nu lavet en research om forlystelsespark og hvorledes Microbit kan indgå. Vi tager nu en klassedrøftelse, hvor vi sammen kigger på vores padlet.
VI BYGGER FORLYSTELSPARK
💁PLOT:
Ud fra vores klasse-padlet beslutter vi hvad der skal bygges i vores egen forlystelsespark.
Vi skal programmere i https://makecode.microbit.org . Når vi har kodet, skal vi bygge. Det gør vi med pap, limpistol mm.
Undervejs i processen hjælper vi hinanden. Vi er et samlet entreprenør-team og skal huske, at det er et samlet projekt vi arbejder på.
3 hjælpere 👷👷👷
1) Brug de downloadede filer (Under programmering)⇨
2) Undersøg på nettet, om der findes en anden forklaring for blokprogrammering. Mange har programmeret noget lignende, og vi kan søge inspiration i programmering.
3) Spørg læreren eller en kammerat.
3 hjælpere 👷👷👷
1) Brug de downloadede filer (Under programmering)⇨
2) Undersøg på nettet, om der findes en anden forklaring for blokprogrammering. Mange har programmeret noget lignende, og vi kan søge inspiration i programmering.
3) Spørg læreren eller en kammerat.
EVALUERING
💁PLOT:
Du har nu været igennem et fantastisk forløb hvor du igennem forskellige processer har udfoldet dig kreativt. Du har været entreprenør og skabt et slags mock up af en forlystelsespark - hvor du har inkorporeret microbit og tilhørende komponenter.
Lav denne quiz
Drøft nu læringsmålene i klassen - nåede vi dem? 🙆
Kommentarer
Send en kommentar