📍#008 I et organisatorisk perspektiv


Jeg er læringsvejleder, og har bl.a. til opgave at inspirerer det undervisende personale i forhold til læringsressourcers didaktiske muligheder og begrænsninger. Microbit, som et teknologisk værktøj er derfor også under min paraply, hvor jeg vejleder personale i brugen af Microbit samt didaktiske muligheder.
Da vi blev præsenteret for Microbitten, skrev jeg omgående til min leder, som bestilte Microbitterne hjem. Men hvad kræver det helt præcist, fra at vi på skolen modtager et nyt devise, til at lærerne benytter det og inkorporere det i undervisningen? Herunder har jeg en punktopstilling, for selve videndeling og vejlederopgaven med hensyn til inddragelsen af Microbit på min skole:
1) Inddrag ledelsen
Ledelsen skal være med, og skal kunne se det udviklingsmæssige potentiale i et nyt devise. Som regel kommer kravene kommunalt eller nationalt. Dette tilfælde var Microbit gratis, og medierne havde spillet ind på selve information.

2) Indrag personalet
Da vi modtog Microbitterne, kunne vi samtidig komme på et Microbit-kursus. Jeg meldte derfor mig selv, samt to medarbejdere, som også ønskede at arbejde med Microbit.
Jeg afholdte i efterået et Microbit-kursus, hvor jeg fortalte om brugen af Microbit. Jeg gav læreren til opgave at lave en smily-bot, og så introducerede jeg SAMR-modellen, da jeg mener, at vi skal arbejde med på et andet stadie. Ved at tage Microbitten op til nye højder - inddrage den i et projekt eller årsopgave, kan vi skabe en transformeret læringssituation. At anskue teknologier gennem SAMR-modellen forvandler vi teknologien og giver eleverne nye handlemuligheder og kan arbejde med andre kompetencer, end vi kunne uden denne transformering.

3) Lav aftaler! 
For at få realiseret brugen og inddragelsen af Microbit, skal der laves aftaler med personalet. Hvordan skal min læringsvejlederfunktion skal indgå, afhænger af den enkelte lærere. Hvilken teknologiske kompetencer har lærerne, og hvordan får vi opkvalificeret kompetencerne?


Tpack-modellen arbejder med de tre områder: teknologisk viden, pædagogisk viden, og fagfagligt viden. Modellen kan bruges som et refleksionsværktøj, og kan bruges i selve vejledningen, i forhold til elevernes læring. F.eks. når en kollega ønsker at inddrage Microbit, herved kan vi arbejde med, hvad er min kollegas kompetencer inden for de forskellige felter, og hvor ledes skal jeg indgå? F.eks hvis min kollega skal have årsopgave om f.eks 'genbrug', kan vi indgå i dialog omkring hvorledes Microbitten kunne spille ind. Hvad skal der til af didaktikker for at understøtte læringen og inddragelsen af Microbit? Det fagfaglige indhold indebærer hvilket faglige elementer der skal til, og en viden de forskellige faglærere har inden for et givet felt. Der findes didaktikker til de fleste fag, og måske har lærerne en formodning om hvilken tilgang de ønsker at benytte. Igennem drøftelse kommer vi frem til, hvordan Microbitten kan benyttes. Sammen kan vi strukturere et forløb. 

Når grundstenen for undervisningen er lagt, skal min kollega og jeg afgøre hvilken rolle jeg skal have? Har min kollega ikke en teknologisk viden om Microbit, kan det være de ønsker at have mig med i undervisningen. Jeg ser helst, at mine kollegaer selv underviser i og med teknolgier, således at de positionere sig selv. 
Jeg er af den overbevisning, at man som lærere ikke behøver at beherske et teknologisk devise fuldt ud - det vigtigste er, at man kan undervise med det, og ved hvordan man betjener det. 

4)Opsummering... videndeling videre
Videndeling er det nye sort! 
På dette stadie er vi, hvor alle medarbejder kender til Microbitten, og kan betjene den (Alle har lært at lave en simpel smiley-bot)
På min skole arbejder vi med videndeling på forskellige niveauer. Mundtlig videndeling - interne kurser mm. Vi arbejder med videndeling igennem Teams i Office 365. Her har vi oprettet alle medarbejder i et fælles team, og har tilhørende mapper, OneNote mm.
Det er her, hvor jeg b.la. har lagt instruktionsvideoer ud, jeg har distribueret regler for Ipad mm. Det vil også være her hvor jeg distribuere forskelligt materiale om Microbitten. Bloggen her er også et materiale, som kan tilgås af medarbejdere, for på den måde at få indsigt man kan undervise på en læringsplatform med Microbit.

EFTERTANKER... 💭

Jeg synes det har været vildt fedt, at arbejde med Microbitten. Jeg er formentlig sådan en lærere, som brænder for at arbejde med it-teknologier. At arbejde med Microbitten på en læringsplatform, har for mig som underviser også været fedt, og anderledes. Dog må jeg sige, at det har taget ekstremt lang tid, og har siddet i de sene aftentimer og skrevet og redigeret. Design og stilladsering har jeg arbejdet meget med, og har arbejdet meget med, hvorledes det bedst muligt kunne fange eleverne, igennem design og stilladsering. Det er en del mere end hvad min forberedelsestid tilbyder, men fordi jeg brænder for det, skulle det bare spille. Så jeg tænker, at tidsforbruget man bruger på at lave, designe og udarbejde selve en læringsplatform, er et kæmpe minus. Jeg læste, at man ikke skal se tiden som en hindring, men det er desværre et faktum. 
Det okay, at man ikke kan det hele! En super vigtig sætning, når man arbejder med noget nyt. Eleverne ser os ikke som en ringere underviser, når vi ikke kan det hele. Men til gengæld som en modigere og dristigere underviser, når vi tør prøve noget nyt og være undersøgende i vores tilgang.
Vi er i en stor læringsproces, os, eleverne og smelter sammen i et projekt. 

🅔 🅝 🅓

Tak fordi du læste med. Har du kommentarer, ris eller ros, så skriv endelig! 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Julemærket

📍#004 At undervise med teknologier - og med micro:bit

📍#005 LMS - som stillads for læringsdesign

📍#007 Refleksion af undervisningsforløbet

🎡Design en forlystelsespark med Micro:bit 🎠🎪

📍#002 Hvad vil det sige 'at programmere'?

📍#001 Intro - praksiserfaring og problemstillinger

📍#003 21st Century Learning Skills

📍#006 Planlægning af læringsdesign