📍#007 Refleksion af undervisningsforløbet





At undervise med en læringsplatform, skaber så mange muligheder, at man egentlig som lærere bør overveje, hvordan skal der undervises med læringsplatformen.
Man kunne nemt give eleverne bloggen/læringsplatformen, og herved lade dem lave de første trin selv hjemme. Jeg valgt at give min eleverne bloggen, så de selv kunne arbejde på den. Dette gjorde de på deres computer, hvor de sad forskellige steder på skolen.
Dette gør, at selve læringsrummet vokser og ikke kun er forbeholdt til klasselokalet. Det kan være meget motiverende for nogle elever, at arbejde et andet sted end hvad de er vant til.

ELEVERNE SIGER..

         Distribuerede læringsressourcer ⟿

Jeg spurgte eleverne, hvad de synes om at modtage en video frem for et analog oplæg.
En elev sagde: "Jeg synes det var rigtig godt. Vi kunne ikke helt forstå hvad du sagde, så vi satte den på pause og hørte den igen. Så kunne vi bedre forstå det"
Det er jo lige præcis var det handler om, når man distribuere videoer i undervisningen. En læringsplatform er en nem måde, hvorpå man kan distribuere en video. En anden løsning kunne være gennem Teams  i Office 365.

Undervejs i processen fulgte jeg med og observerede eleverne. Både rent fysisk ved computerne i grupperne, men også bag min egen skærm. Eleverne arbejdede i Padlet og pludselig skiftede de forskellige post-it farver. Da vi lavede en opsamling, spurgte jeg ind til farveskiftet. Herved fortalte eleverne:
Vi synes det kunne være smart, at vi havde hver vores farve, sådan at vi vidste hvilken post-it der var vores. 
En anden gruppe gjorde det sammen - uden at have haft en dialog.

Så igennem læringsplatformen kunne elever arbejde projektorienterede, idegenerere og organisere sig igennem Padlet. Endvidere opnåede eleverne også at en kollaberativ digitale undervisning, som blev muliggjort igennem Padlet, hvor rammerne og stilladseringen udgjordes af læringsplatformen. 

Padlet, er inddraget og er er godt bud på hvorledes eleverne kommunikere, videndeler og konstruere viden. 

         Læringsplatform ⟿


Jeg spurgte også eleverne, hvordan det var at have undervisning på en læringsplatform - altså blog:

En elev sagde: "Jeg synes det var fedt, bedre end at have normal undervisning"

En anden elev kom over til mig og spurgte, hvornår vi skulle arbejde videre med Micro:bit [altså læringsplatformen]. Det fortæller mig som underviser, at eleverne er motiverede til at arbejde videre. Læringsplatformen og stilladseringen var struktureret således, at den var meget

struktureret i starten, og mindre i sidste del, og eleverne skulle være skabende. Selve starten af forløbet oplevede jeg ikke elever der 'koblede ud'. Et begreb jeg bruger når undervisningen bliver for svær eller nem. 

Så vi skal have eleverne i et FLOW - et psykologisk begreb der omtaler læringsprocessen hvor man glemmer tid og sted og bare arbejder intens. Der skal vi hen! Når jeg må fortælle eleverne, at vi desværre skal have frikvarter, så er det jo kun fedt, når nogle sørger: "Ej, må vi ikke fortsætte?"

Undervisningen skal ramme elevernes faglighed, og samtid ikke være for svært, for på den måde at opnå en FLOW-tilstand. Endvidere skal vi arbejde taksonomisk, og bestræbe os på fagligt at nå den skabende-proces. Så jeg vil egentlig mene, at som underviser at det er nemmere at ramme dette FLOW igennem en læringsplatform. I en analog undervisning sker der ofte det, at nogle elever er færdige med en aktivitet, og oplever 'kedsomhed', fordi opgavens sværhedsgrad formentlig er for nem. Ved en læringsplatform som er stilladseret, oplever eleverne en klar ramme, og ved præcis hvad de skal gå i gang med efter. Herved er chancen for 'kedsomhed' mindre, og chancen for FLOW større. 



LÆRERROLLE

Jeg oplevede hurtigt, at min rolle som lærere var ændret, ved brug af en læringsplatform.
Som regel plejer jeg at facilitere læring, organisere elever, instruere mm. Da jeg havde sat eleverne i gang med læringsplatform, uden faktisk at organisere eleverne. Gik det helt selv i gang. Jeg valgt bevidst ikke at organisere eleverne, som jeg ellers plejer, men selv lade dem indgå i grupper, hvor de sammen skulle tilgå til min blog/læringsplatform - for på den måde at indgå i mit læringsforløb.
Jeg oplevede at klasseværelset blev tom, og jeg skulle pludselig til at overveje hvorledes jeg skulle agere mig som lærer. 
Ved de første trin på mit forløb, havde eleverne ikke brug for hjælp eller vejledning. Dette giver mig en indikation om, at selve instrukserne (videoerne), formen (stilladseringen) fungerede hensigtsmæssigt. Jeg overvejede min rolle, hvis jeg blandede mig i elevers læring, men besluttede mig for, at vælge at observere dem, mens de modtog introduktionen.
Et af de distribuerede læringsobjekter bestod i, at eleverne skulle hente en fil ned, med et beskrivelse af forskellige komponenter. Under denne aktivitet gik jeg rundt blandet grupperne og spurgte ind til de forskellige komponenter. Her var jeg mere vejleder og spurgte refleksivt ind til hvorledes de forskellige komponenter kunne benyttes. Den vejlederfunktion, var ikke afgørende for elevernes tilgang til selve forløbet på læringsplatformen, men bidrog helt klart til en mere refleksiv tænkning hos eleverne.
Under selve skabelsen af en forlystelsespark med Microbit, organiserede eleverne sig igennem Padlet. Lige den dag fungerede Smartboardet sjovt nok ikke, hvilket gjorde, at vi alle benyttede vores computere med Padlet. Selve Padletten ændrede karakter, fra at være en slags 'Mindmap', til at blive en oversigt over arbejdsopgaver. Alle elever fulgte med på deres bærbar, mens vi organiserede grupper og arbejdsområder.

Selve Micro:parken kommer til livs

Da alle tingene var uddelt, skulle eleverne sammen beslutte navnet til forlystelsesparken med Micro:bit. De besluttede sig for, at navnet skulle være 'Micro:park'
Eleverne var i sidst fase inddelt i arbejdsgrupper - som hver skulle lave forskellige ting til Micro:parken. Første ting, som var færdig var barometer, som skulle fortælle folk i parken, om de skulle tage paraply med. Næste ting var springvandet, som blev drevet af en pumpe. 
Denne fase i processen var egentlig ret svær, da selve programmeringsdelen var svær. Eleverne vidste ofte ikke hvad de skulle lave, når de havde brug for hjælp. Derfor opstillede jeg tre 'hjælpere' 
1) Brug de downloadede filer (Under programmering) --> http://podconsult.dk/15_aktiviteter_handy/PDF-guides_15aktiviteter.zip
2) Undersøg på nettet, om der findes en anden forklaring for blokprogrammering. Mange af programmeret noget lignende, og vi kan søge inspiration i programmering
3) spørg læreren eller en kammerat. 



Under konstruktion... 👷


Da jeg stadig er i gang med dette forløb, vil der på siden komme flere refleksioner nu længere vi skrider frem. Der vil endvidere også komme billeder af selve produktet 'Micro:parken', samt refleksioner af arbejdsformen.

Undrespørgsmål:
Hvordan kunne jeg skabe et mere scenariedidatik forløb? Anden fortælling, muligvis mere erfaringsbaseret / dagligdag.. 
Hvordan oplevede eleverne stilladseringen? Hvad gjorde den for elevernes læring og tilgang til LMS?
Hvad gør LMS ved læringssituationen?
Hvordan kan man få et scenariedidaktik forløb bedre, hvor scenariet er skarpere på en læringsplatform?

NÆSTE SIDE➡️


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om Julemærket

📍#004 At undervise med teknologier - og med micro:bit

📍#005 LMS - som stillads for læringsdesign

🎡Design en forlystelsespark med Micro:bit 🎠🎪

📍#002 Hvad vil det sige 'at programmere'?

📍#001 Intro - praksiserfaring og problemstillinger

📍#003 21st Century Learning Skills

📍#006 Planlægning af læringsdesign

📍#008 I et organisatorisk perspektiv